detailsp

چند نکته در خصوص اسپیکینگ آیلتس

مهارت اسپیکینگ بخصوص اسپیکینگ آیلتس، نتیجه ی مجموعه ایی از مهارت های لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ شما هست.  یعنی رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ شما مثل سه گوشه یا پایه ی یک مخروط هست که در بالاترین قسمت اون یا در راس اون، اسپیکینگ شما قرار میگیره.

اسپیکینگ آیلتس دقیقا نقطه ی رویارویی شما با توانایی هاتون در کسری از زمان هست، برای همینه که اکثرا دچار استرس و یا فراموشی آنی برای پاسخ دادن به سوالات میشیم. این لحظه ی رویارویی دقیقا جایی هست که از نظر روانی باید بهش پرداخته بشه تا شما در هنگام مواجه شدن با سوالات آزمون و صحبت رودررو با آزمون گیرنده، بتونید استرس خودتون رو مدیریت کنین تا نتیجه آزمون اسپیکینگ همون چیزی بشه که شما می خواهید.

نا گفته نماند که دانش گرامری و دایره لغاتی که بلد هستید بزرگترین ابزار کار شماست. ما توی آموزشگاه کاراتاک، فقط زبان انگلیسی برای آیلتس رو تدریس نمیکنیم، بلکه با شما قدم به قدم حرکت میکنیم تا مهارت اسپیکینگ در شما شکل بگیره و شکوفا بشه.

بعد از اینکه در جلسه آزمون شرکت میکنید، میدونین چه اتفاقی میافته؟

aprender english speaking

بعد از اتمام آزمون، از اونجایی که در طول آزمون صدای شما ضبط شده، اگزمینر ( آزمون گیرنده) میتونه چندین بار صدای شما رو پخش کنه و با دقت به صحبتهاتون گوش بده تا نمره شمارو بتونه بر اساس 4 معیار اصلی تعیین کنه. میدونین اون 4 معیار چیه؟

  1. Lexical Resource
  2. Pronunciation
  3. Grammatical Range and Accuracy
  4. Fluency and Coherence

 

Lexical Resource  همون دامنه لغات شماست که البته باید مرتبط با موضوع سوال باشه. مثلا اگر در مورد ترافیک کلان شهرها ازتون سوال شده باشه، قطعا لغاتی که توی ذهنتون در مورد رستوران بلد هستید اینجا نمیتونه برای شما نمره آور باشه. بجاش لغاتی مثل : highway, traffic jam, traffic flow, overtake, surpass, traffic light, congestion, rush hour, pedestrian میتونه نمره ی شمارو از نظر lexical resource تامین کنه. پس این خیلی اهمیت داره که شما به اندازه کافی و بطور متنوع متن های مختلف رو خوانده باشین و با لغات اونها آشنا باشید تا در جلسه آزمون اول از همه ایده داشته باشید برای حرف زدن و دوم بتونید از لغات توی ذهنتون بهترین ها رو گلچین کنین.

Pronunciation هم که باهاش آشنایی دارید حتما، همون تلفظ کلمات هست. اینکه شما لهجه امریکایی، استرالیایی یا بریتیش داشته باشید اصلا ارتباطی به این بخش نداره، منظورم اینه که شما هر لهجه ایی که داشته باشید، ازتون انتظار میره که کلمات رو به درستی بتونید تلفظ کنید بطوریکه استرس ها ( همون تشدید ها ) در جای درست خودشون انجام بشن. حالا اینکه شما هزاران کلمه مرتبط با هر موضوعی بلد باشین اما نتونید اونهارو به درستی تلفظ کنین، میتونه نمره شمارو در اسپیکینگ آیلتس تحت تاثیر قرار بده. برای همینه که ما توی کلاس های آیلتس کاراتاک، خیلی روی تلفظ ها حساس هستیم و حتما توی دوره های اسپیکینگ آیلتس برای این قسمت وقت میذاریم.  

Grammatical Range and Accuracy، دامنه گرامری و دقت شما هست. تمام گرامر هایی که بلد هستید و توی ذهنتون دارید مثل ابزار کار برای شما هستند. باید به خاطر داشته باشید که یک مکانیک برای باز و بسته کردن هر پیچ در هر جایی از اتوموبیل، از ابزار مخصوص اون قسمت استفاده میکنه. خب منو شما هم مکانیک های اسپیکینگ خودمون هستیم دیگه. یعنی چی؟

منظورم اینه که وقتی از ما سر جلسه آزمون سوالی پرسیده میشه، باید با دقت گوش کنیم تا هم سوال رو متوجه بشیم و هم زمان گرامری مناسب رو از بین زمان های گرامری موجود توی ذهنمون انتخاب کنیم تا به بهترین شکل بتونیم پاسخ بدیم. البته اینم بگم که فقط زمان های گرامری نیستند که باید تشخیص داده بشن، بلکه نکات گرامری و ساختارهای گرامری هم میتونن برای شما نمره آور باشن البته اگر به درستی انتخاب بشن.

یادتون باشه که در خصوص آزمون اسپیکینگ آیلتس، چندتا گرامر خاص وجود داره که البته تعدادش از انگشت های یک دست بیشتر نمیشه که ما توی کاراتاک بهش میگیم گرامر های طلایی آزمون آیلتس که اگر اونها رو بدونی و به درستی بتونی سر جلسه آزمون اونهارو استفاده کنی، نمره آزمونت رو میتونه توی این بخش تضمین کنه.

 Fluency and Coherence، به این آیتم “انسجام و پیوستگی ” گفته میشه. اگر موقع اسپیکینگ همش صداهای بی مفهوم مثل آآآآ یا اومممم یا اممممم  در میارید و از این بابت ناراحتید، بدونید که باید روی انسجام و پیوستگی در انگلیسی صحبت کردنتون هم کار کنین و هم براش وقت بذارید چون به مرور زمان برطرف میشه و به اون کیفیتی که میخواهید نزدیک میشه. البته یک سری تمرین ها وجود داره که با انجام دادنشون میتونید ام ام ام کردنها رو اول کنترل کنین و بعد کاهش بدید که یکی از اونها تکنیک Shadowing  یا سایه شدن هست.

برای اینکه توی اسپیکینگ بتونید روان صحبت کنین جوری که همیشه دوست دارید مثل زبان مادری باشه،

باید قبل از هر چیزی صبور باشید و وقت کافی داشته باشیدچون دقیقا مثل کاشتن یک دانه ی لوبیا هست که در ابتدا میکارید و چند مدت باید مراقبت کنید تا رشد کنه و به بار بنشینه.

Young teenage female student preparing for exams at home e1584957463964 09325c9c

شما در ابتدا باید دایره لغت خودتون رو بالا ببرید و بعد دائما رادیو انگلیسی زبان مثل Fox News, BBC News  و یا ABC News  گوش کنین. تازه در کنار اینها لازمه که توی کلاس های اسپیکینگ هم شرکت کنین تا هم با دیگران بتونید رقابت کنین و هم استادی باشه که اشکالاتتون رو بگیره و رفع کنه براتون.

توی آموزشگاه زبان آنلاین کاراتاک کلاس هایی وجود داره که به جرات میشه گفت در جای دیگه ایی نمیتونید مشابه اونها رو پیدا کنین. این کلاس ها بصورت انحصاری توسط تیم آیلتس کاراتاک طراحی شده و در اون از منابع آیلتس مانند کتاب های Cambridge استفاده شده. هدف این دوره ها، افزایش توانایی شما در اسپیکینگ آیلتس هست و دقیقا روی اون چهار آیتمی که در بالا گفته شد، تمرکز میشه توی کلاس ها، این کلاس ها بصورت بحث آزاد یا Free-Discussion  برگزار میشه و از جمله مشخصه ها ی اصلی اون ، تعداد بسیار کم دانشجوها در کلاس ها هست که باعث افزایش تمرکز استاد و شاگرد و همچنین فراهم شدن زمان کافی برای اسپیکینگ شرکت کننده ها میشه. ما به این کلاس ها FD  می گیم و جالبه بدونید که تعداد شرکت کننده های کلاس های گروهی FD  در کاراتاک، تنها 4 نفر هست.  

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x