ShadowingJuly21

تقویت مهارت اسپیکینگ در آزمون آیلتس، یکی از مهمترین دغدغه های زبان آموزان بوده و هست. از آنجایی که مهارت پیدا کردن در اسپیکینگ آیلتس کمی به صرف زمان احتیاج دارد، آشنایی با تکنینک های اسپیکینگ آیلتس از اهمیت ویژه ایی برخوردار میشود. تکنیک شدویینگ یا Shadowing  یکی از پربازده ترین روش ها برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس هست که در سالهای اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جزئیات تکنیگ Shadowing  برای اسپیکینگ آیلتس آشنا کنیم. پس با ما همراه باشین.

شدویینگ چیست؟

شدو – shadow  به معنای سایه و shadowing –شدویینگ به معنی سایه شدن هست.  در این روش لازم هست که شما مثل سایه پا به پای گوینده فایل اصلی با یک ثانیه اختلاف زمانی شروع به تلفظ کردن کلمات عینان مثل گوینده اصلی بپردازید. در روش شدویینگ برای بهبود مهارت اسپیکینگ آیلتس، باید حتما دقت کنید که مهمترین هدف در این روش، اصلاح تلفظ های ناصحیح و فرم دهی به آواهایی هست که در زمان اسپیکینگ کردن استفاده می کنین. منظور از آواها، intonations  و یا افت وخیز هایی هست که در اسپیکینگ آیلتس بسیار حائز اهمیت بوده و توجه به آنها، روی نمره بخش اسپیکینگ آیلتس تاثیرگذار هست.

شاید به جرات بتوان گفت که تکنینک شدویینگ در اسپیکینگ آیلتس، اولین و بهترین روش برای لهجه دادن به مهارت اسپیکینگ و به قول معروف native like- مثل بومی ها صحبت کردن است. با بکار گیری تکنیک شدویینگ، بطور غیرمستقیم با تلفظ های صحیح و همچنین محل قرارگیری استرس ها یا تشدید ها آشنا میشوید.

مزایای تکنیک شدویینگ:

از جمله فواید تکنیک شدویینگ برای اسپیکینگ آیلتس میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. میتوان به تنهایی و بدون نیاز به معلم و کلاس زبان آن را انجام داد.
  2. تنها 15 دقیقه زمان میبرد اما تاثرات مثبت آن چندین برابر زحمتی هست که کشیده میشود.
  3. بدون صرف هزینه میتوان آن را انجام داد.
  4. اعتیاد آور هست و بعد از انجام دادن آن برای یک مدت، به آن علاقمند شده و عادت می کنین

نکته مهمی که تکینیک شدویینگ را از تمرین های لیسنینگ متمایز می کند، این هست که در این روش، شما به فایل صوتی گوش نمی کنین و بعد استاپ کنین و تکرار کنین و دوباره گوش کنین و این روش رو همچنان تکرار کنین. بلکه، همزمان که در حال گوش دادن به فایل صوتی هستید، باید کلمات رو عینان تکرار کنین و نباید فایل صوتی اصلی را متوقف کنین.

تاریخچه تکنیک شدویینگ:

تکنیک شدویینگ در ابتدا توسط فردی بنام 1Alexander Arguelles به مردم معرفی شد و خیلی سریع برای افزایش مهارت در اسپیکینگ آیلتس مورد استفاده قرار گرفت.

روش استفاده از تکنیک شدویینگ:

  1. یک فایل صوتی با لهجه مورد نظر پیدا کنین:

برای راحتی کار میتونین از بانک پادکست و فایل های صوتی آموزشگاه زبان کاراتاک استفاده کنین که هم طبقه بندی شده هست و هم متن اصلی فایل در کنارش بارگذاری شده.

  1. در ابتدا به فایل صوتی گوش کنین:

تکنینک شدوئینگ زمانی به قابلیت حداکثری خودش میرسد که شما در ابتدا و قبل از تکرار دوباره فایل صوتی، از موضوع و محتوای فایل مطلع شوید. پس در ابتدا یکبار فایل را گوش کنین و آن را متوجه شوید. سپس مطمئن شوید که تمامی کلید واژه ها را متوجه شده اید.

  1. حالا دوباره فایل صوتی را اجرا کنین و در حالیکه متن اصلی –transcription فایل اصلی را در دست دارید، اقدام به بازخوانی جملات بهمراه گوینده فایل اصلی کنین:

این ساده ترین روش انجام تکنینک شدویینگ برای مهارت اسپیکینگ آیلتس هست. این روش به شما این امکان را میدهد که همزمان که در حال تکرار کلمات هستید، آن ها را با چشم خود ببینید و از حافظه تصویری خود بیشتر استفاده کنین که این کار موجب افزایش تمرکز و بالا رفتن کیفیت انجام تکنیک شدویینگ می شود. اگر لیسنینگ شما آنچنان قوی نیست و تردید دارید که شدویینگ برای شما کارساز هست یا نه، لازم هست بدانید که تکنینک شدویینگ برای همه فراد با هر سطح از زبان انگلیسی مناسب و کارآمد هست اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که لازم هست تا با فایل صوتی مناسب برای سطح زبان خودتون شروع به کار کنین.

آموزشگاه زبان انگلیسی کاراتاک، فایل های صوتی مناسب برای تکنیک شدویینگ را از قبل برای شما گردآوری کرده که میتوانید برای تمرین تکنیک شدویینگ برای اسپیکینگ آیلتس از آنها و همچنین متن آنها استفاده کنین. برای دستیابی مستقیم به بانک فایل های صوتی اینجا را کلیک کنید.

  1. انجام شدویینگ بدون داشتن متن اصلی :

وقتی که کمی قوی تر شدید و مهارت شدوئینگ رو به خوبی یادگرفتید، حالا دیگر به متن اصلی فایل صوتی احتیاج ندارید و همزمان که فایل صوتی را گوش می کنید،  میتوانید کلمات را تکرار کنین. در این مرحله، هدف تمرکز بر روی متوجه شدن متن فایل و تکرار کلمات باید باشد.

بر اساس توصیه Alexander Arguelles بهتر است که تکنینک شدوئینگ را وقتی انجام دهید که در حال پیاده روی هستید تا به این طریق، اکسیژن بیشتری به مغز خودتان برسانید .

برای افزایش کیفیت در انجام تکنیک شدویینگ برای اسپیکینگ آیلتس چه نکاتی وجود دارد؟

  1. بصورت فعالانه این تکنیک را انجام دهید:

مطمئن شوید که به اندازه کافی تمرکز دارید تا بخوبی درگیر این فعالیت بشوید.

  1. بازه زمانی کوتاهی را انتخاب کنین:

از آنجایی که تکنیک شدویینگ برای اسپیکینگ آیلتس بسیار انرژی بر و فشرده هست، پس آن را برای مدت زمان کوتاهی در روز انجام بدهید. بازه زمانی 10 تا 15 دقیقه برای انجام شدوئینگ مناسب هست.

  1. بارها آن را تکرار کنید:

فواید بسیار زیادی در تکرار فایل صوتی و یا متن اصلی و تمرین دوباره و چندباره بر روی آن وجود دارد. اما نباید زیاده روی کنید. فقط 2 الی 3 بار تکرار فایل صوتی و تمرین بر روی آن برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس از طریق تکنیک شدویینگ می تواند کافی باشد.

  1. از اینکه فایل صوتی را دوست دارید اطمینان حاصل کنید:

برای انجام تکنیک شدویینگ بمنظور تقویت اسپیکینگ آیلتس، حتما از فایل های صوتی استفاده کنید که حاوی محتواهای مورد علاقه شما بوده و شما نسبت به آنها کنجکاو و مشتاق هستید.

  1. شدوئینگ را بهمراه کارهای روزانه دیگر انجام بدهید:

زمانیکه از مهارت خودتان در انجام تکنیک شدویینگ مطمئن شدید، حالا بمنظور گرفتن حداکثر نتیجه، به شما توصیه میکنیم که این شدوئیگ را برای اسپیکینگ آیلتس در شرایط مختلف انجام بدهید تا ذهن ناخودآگاهتون را بیشتر درگیر کرده باشید. مثلا انجام تکنیک شدویینگ در هنگام رانندگی و یا در حمام یا در زمان پیاده روی.

مکانیزم عمل کردن تکنیک شدویینگ چگونه است؟

بعد از گذشت چند روز از انجام مداوم شدوئینگ، کم کم اثرات این روش مشخص میشود. با انجام متداوم شدوئینگ، لهجه شما به مرور تغییر می کند و به لهجه Native  نزدیک میشود و نوع بیان یا intonation  شما دچار تغییرات مثبت میشود. نکته قابل اهمیت در تکنیک شدویینگ برای مهارت اسپیکینگ آیلتس، انجام دادن بی وقفه آن تا حصول نتیجه مورد نظر می باشد.

در پایان،

حالا که با جزئیات تکنیک شدویینگ بطور کامل آشنا شدید، از همین امروز شروع به انجام دادن اون کنید تا با دستان خودتون، سطح اسپیکینگ خودتون رو بالاتر ببرید و از زبان خواندن لذت ببرید. آموزشگاه زبان آنلاین کاراتاک، پیشرو در ارائه روش های بروز و استاندارد بمنظور بهبود سطح زبان آموزان بوده است و تمام تلاش تیم کاراتاک، کمک به شما عزیزان در یادگیری سریع تر و حرفه ایی تر می باشد. تمامی تکنیک های گفته شده در بالا، جزء جدایی ناپذیر کلاس های درسی کاراتاک هست که همیشه بر اونها درکلاس ها تاکید میشود. با شرکت در دوره های اسپیکینگ آیلتس کاراتاک، تفاوت در سطح زبان انگلیسی خودتون رو میتونید خیلی سریع به چشم و به گوش ببینید و از زبان خواندن لذت ببرید. ما در کاراتاک به کارآمدی روش های آموزشی خود ایمان داریم . “کارا” یعنی ” کارآمد” .

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی

با سلام
من مدتی هست که از مطالب وبسایت شما برای یادگیری زبان دارم استفاده میکنم.
خواستم ازتون تشکر کنم، مقاله هایی که میذارید واقعا بهم کمک میکنه که بهتر یادبگیرم و خیلی اطلاعات خوبی به من میده.
ممنونم از زحماتتون.

infokaratalk

سلام،
از اینکه توانستیم با شما باشیم به شما کمک برسانیم، بسیار خوشحالیم.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x